W salonie fryzjerskim, jak w każdym lokalu usługowym, to klienci są najważniejsi, albowiem bez nich salon po prostu nie ma racji bytu. Poza zabiegami na włosach i stylizacją klient oczekuje także odpowiedniej atmosfery, a często także rozmowy, która umili mu czas podczas wizyty. Aby jednak nie popełnić gafy, warto skorzystać z porad podręcznika savoir-vivre, by dowiedzieć się, których tematów absolutnie należy unikać.

1. Polityka

Chociaż nie raz korci nas, żeby skomentować bieżące wydarzenia polityczne i gospodarcze, lepiej ugryźć się w język. Nasz rozmówca może mieć zgoła odmienne zdanie na temat katastrofy Smoleńskiej, wprowadzenie pigułki dzień po czy afery podsłuchowej. Polityka w naszym kraju przez ostatnie lata, jest tematem grząskim i ryzykownym, podziały społeczne są tak duże, że czasami opowiedzenie się, po której ze stron, może spowodować, że klient może do nas już nie wrócić.

2. Moralność

Równie ryzykowne jest rozmawianie o moralności. Ludzie mają różne poglądy, a poglądy mają to do siebie, że niekoniecznie widać je na pierwszy rzut oka. Moralność to zbiór zasad, które określają, co jest dobre, a co złe. To kultura, środowisko, rodzice, religia i wiele innych czynników kształtuje to, co jako jednostki postrzegamy jako dobre, a co jako złe. Aborcja, eutanazja, kara śmierci — naprawdę interesuje cię, co sądzi o tym twój klient? A klienta obok?

3. Religia

W rozmowach towarzyskich należy unikać tematów, które mogą doprowadzić do podziałów, czy kłótni. Często to, co związane z religią wiąże się z całym światopoglądem, a więc i z uznaniem co jest moralne, a co nie, a także z poglądami politycznymi. Tematu religii trzeba więc unikać, że tak pozwolę sobie zażartować, jak ognia piekielnego. Inaczej można się poważnie sparzyć. 

4. Inni klienci

Jeśli mówisz coś o swoich klientach, mów tylko dobrze. I mów tak, żeby nie było wiadomo, o kogo dokładnie chodzi. Może się bowiem okazać, że klient na fotelu zna dobrze osobę, o której mówisz i później jej to wszystko powtórzy. Niech cię nie korci obmawianie klientów, osoby słuchające, od razu poczują trwogę, że i o nich będziesz rozpowiadać nieprzyjemne informacje. A nikt nie lubi być obgadywany za plecami! Nie mów też źle o konkurencji, to nie przysporzy ci przyjaciół. Przede wszystkim wypowiadaj się z szacunkiem.

5. Dzieci

Nie zaczynaj sama/sam z siebie tematu rodziny, a zwłaszcza tematu dzieci. Wiele kobiet ma problem z zajściem w ciąże i poruszanie kwestii potomstwa może być dla nich niezwykle bolesne. Jeśli osoba na fotelu sama z siebie ma ochotę opowiadać o swoich dzieciach, rodzinie, rozwodzie, problemach — w porządku. Słuchaj z empatią, ale staraj się unikać nadmiernego komentowania. Ludzie lubią opowiadać o sobie, pozwól im na to. 

Nie tylko my możemy popełnić gafę, poruszając, których z podanych wyżej tematów. Być może to nasz rozmówca chce koniecznie wyrazić swoje poglądy na jakiś kontrowersyjny temat. Co wtedy należy zrobić, aby nie dać się wciągnąć w dyskusję, w której możemy stracić sympatię klienta albo DO klienta? Delikatnie zasugerować zmianę tematu, powiedzieć, że tak dużo mówią o tym media, że wolałoby się porozmawiać na inny temat. Można od razu zasugerować inny, np. słyszała pani, że teraz jest moda na dodawanie owoców do bukietów ślubnych? Zresztą, niech inspiracją będzie udana rozmowa choćby z poprzedniego dnia. A może podzielicie się Waszymi patentami na zmianę tematu?

źródła:

„Savoir vivre na co dzień i od święta”. Elżbieta Młynarczyk, Wydawnictwo Printex, 2024

„Savoir-vivre. 250 problemów”. Stanisław Krajski, Agencja SGK Jadwiga Krajska